onsdag 25 september 2013

Min skrivande vecka



Annelie beskrev sin skrivande vecka och ställde frågan hur vi som skriver på heltid eller som fritidssysselsättning får veckan att gå ihop.  Så jag ger er här min vecka med mycket jobb och lite skriv.  Undrar om jag kan få ihop totalt 3 timmar skrivtid på det här? Och som det har sett ut de senaste veckorna var det här (tyvärr) en bra skrivvecka för mig.... Så här såg den ut:

Måndag
Jobbar med en teststrategi tillsammans med två väldigt kloka tjejer.  Hela dagen analyserar vi och ritar flödesdiagram.  På fikarasten signerar jag ett par böcker till arbetskamrater som köpt Nils-boken. Kommer hem till dukat bord. När barnen somnat plockar jag upp det manus jag aldrig sammanställde i somras. Pizza-manuset. Nu när mörkret har lagt sig och jag inte ser jobbet i trädgården, med löven som börjar samla sig på backen, blommorna som bör sättas ner i jord innan frosten, pelagonerna som snart ska komposteras,  hittar jag in i skrivet igen.

Tisdag
Påbörjar ett nytt spännande uppdrag som projektledare i ett IT projekt. Som konsult hamnar jag lite här och där och det är både utmanande och roligt. Men det tar också på krafterna. Fullproppad på information åker jag till ett möte på dagis. Lägger barn. Läser samma Bamse som jag läst sexhundrasjuttielva gånger. Spänningshuvudvärk. Packar övernattningsväska och förbereder jobbresa.

Onsdag
Kliver upp tidigt. Åker i ösregn mot Örnsköldsvik, de två kloka kollegorna och jag. Vi stannar på en parkeringsplats i Härnösand för att hålla ett styrgruppsmöte över telefon. Jag skriver mötesanteckningar och försöker höra vad som sägs medan regnet smattrar mot rutan. Åker vidare mot Ö-vik med en kopp kaffe i bilen. Fortsätter med teststragegin på kundens kontor. Vi funderar, ritar, pratar, skriver, vrider och vänder. Middag på restaurang. Somnar tidigt i övernattningsrummet fullproppad på godis.  Hade anteckningsboken med. Ville skriva. Hade böcker med. Ville läsa. Var för trött.

Torsdag
Vi pratar test, test, test. Och påminner varandra hur roligt det är att samarbeta. I livets skratt och gråt. Tre tjejer. Har ni hört något annat om en sådan sammansättning? I så fall har ni hört fel. På väg hemåt viker vi efter ett snabbt beslut av från E4:an med en 90 graders sväng. Vi besöker Docksta skofabrik. Jag hittar ett par tofflor med tyg från Jobs handtryck. De är nästan för snygga för att hasa omkring i hemma bland smulor och kladd. Kommer hem. Lägger barn och veckostädar. Ja någon ska ju göra det med. Sådär skrivsugen. Tvingar mig att skriva en sida i anteckningsboken. Bara för att hålla pennan varm.

Fredag
Åter på det nya uppdraget. Suger i mig allt jag hör och säger. Hoppas att jag ska minnas åtminstone en bråkdel. Inser att så här kommer jag att fortsätta att slurpa i mig nya kontakter, nya system, nya tidplanerings- och kalkylverktyg under de närmsta veckorna. Skriver ett par mail.  Kommer hem urtrött. Dunsar ner i soffan. Min förläggare har skickar ett mail med en länk till ett lektörsutlåtande från Bibliotekstjänst. Gläds över det. När barnen har somnat hamnar jag framför Skavlan. Orkar inte ta mig därifrån. Jeanette Bonnier är intressant att lyssna på.

Lördag
Springer en runda. Veckans enda träning. Rensar huvudet. Solen skiner. Luften är lätt att andas. Kommer hem med ny energi och skickar iväg sambon och barnen på utflykt till stan. I samma sekund som bilen lämnar uppfarten plockar jag fram datorn. En och en halvtimmes skrivtid. För mig själv. Det hör verkligen till ovanligheterna. Jag fortsätter på Pizza-manuset. Jag har ju hela storyn strukturerad. Behöver bara skala av och fixa till. Måste få det klart snart. Så jag får skriva annat! Letar barnens vinterskor i den överfulla boden medan barnen springer hit och dit. Inventerar vad som behöver köpas inför vintern. Ser en film på kvällen. Snabba Cash. Helt ok. 

Söndag.
Blir bjuden på hamburgare av svärföräldrarna vid en tjärn i svampskogen. De höstgula träden flörtar med det svarta och spegelblanka vattnet. Barnen äter av de sista ännu icke maskätna blåbären och jag plockar ett par nävar svamp. Vill inte ha för mycket för jag orkar inte rensa när jag kommer hem. Lagar middag. Sambon tapetserar  klart det sista efter sommarens köksrenovering. Åker på fotbollsträning med barnen. De är glada och jag med. Jag älskar att stå där på sidan av planen och se hur ALLA sparkar på bollen samtidigt. Ser Babel. Gillar Petters låt. Viker tvätt. Inget skrivet. 

1 kommentar:

  1. There's SHOCKING news in the sports betting world.

    It has been said that any bettor must watch this,

    Watch this or stop betting on sports...

    Sports Cash System - Advanced Sports Betting Software

    SvaraRadera