fredag 6 december 2013

Fantastiskt välkomnande på Skönsmons skola

I ett par månader har tre stycken tvåor på Skönsmons skola i Sundsvall jobbat med Nils hjälper laget. De har läst och tittat på illustrationer. De har vridit och vänt på ord och innehåll. De har diskuterat ur genusperspektiv och räknat matte. De har skrivit recensioner och ritat mössor. Allt utifrån boken om Nils. Det är en underdrift att säga att de hade förberett sig väl inför mitt besök. 

Jag kom kall, snöig och frusen. Jag gick hem varm och med solsken i blick. Tack alla fina kreativa lärare och elever för att ni tagit till er Nils på detta sätt. Och tack för att jag fick komma och besöka er och se er otroliga utställning! 


En Nils-docka i mitten. Med en virkad mössa.

Fina mössor.

Oscar som går i fyran har virkat 12 mössor.
Tre stycken har han tagit med till skolans utställning.
När de har hängt klart här  kommer de att bli julklappar. 

Frågor till författaren.

Tänk att man kan göra matte av boken.

Och koppla matten till egna drömmar. 

Många kluriga frågor fick jag idag. 

Och många frågor har diskuterats kring boken i klassen.

Tjusiga konstverk. 

Jag är helt mållös. Och varm i hela kroppen.
Jag behöver inte ens en mössa!!!

2 kommentarer:

  1. Lysande! Hoppas många blir inspirerade av deras arbete – och din bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hurra för de lärare som jobbat med detta!

      Radera