onsdag 31 oktober 2012

Lagom utflykt med Olli och Mo

Ibland har jag fått lirka för att få läsa vissa böcker. När han som snart är fyra har sett omslaget så har han liksom tvärvägrat.

Så har det varit ett par gånger med Eva Lindström. Därför var jag inte så förväntansfull med denna bok, Olli och Mo. Jag tänkte att jag lånar den till mig. Så när han valde den ur bokhögen blev jag glad och förvånad. Ännu gladare har jag varit att få läsa om den. Flera kvällar.

Jag gillar Eva Lindströms fina bilder. Hennes språk är inte för mycket och inte för lite. Det känns att hon både har illustrerat och skrivit denna bok. Den hänger ihop precis som  Pija Lindenbaums böcker.

Den här historien gillade jag. Och fyraåringen. Ett äventyr, en längtan bort en liten stund sedan hemvändande igen till det som är som vanligt. En alldeles lagom utflykt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar