fredag 22 mars 2013

Ny bekantskap

Fastnade på ett par fina rader i en dödsannons i dag. Ja som läsare läser man ju allt eller hur?

"Idag ska du och jag gå ut
i markerna och titta
var våren är,
om hon är här,
om hon är svår att hitta"

Och jag har nynnat de där raderna i huvudet om och om igen.

Dikten var skriven av Britt G Hallqvist. För mig tidigare helt okänd. Nu efter en stunds googling ser jag att hon var bland annat poet, författare och översättare. Hon skrev även barnböcker.

En ny bekantskap. Som jag vill tacka för en lugnande text att hålla i handen idag.

(Och är det någon som vet källan till dessa rader så får ni gärna meddela mig)

2 kommentarer:

  1. En god vän bodde i Britt G H:s hus. Hon var mycket bra!
    Ibland läser jag min anfader Carl Olof Rosenius´psalmer, några finns i psalmboken. Bl a Vart jag går i skogar, berg och dalar.
    Näring för själen (=

    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. En dikt är en liten god bit själagodis. :)

      Radera