söndag 6 januari 2013

Ingen kickar fotboll som han - bokjunta

Vi ska starta en bokklubb, en bokjunta. Jag och ett par arbetskamrater och så tar vi med oss en varsin vän därtill. Formen blir ungefär sisåhär. En bok, ett trevligt sällskap och något gott att dricka.

Vi resonerade kort innan valet av första bok. Spannet var brett. Vi vandrade mållöst från Nobelpristagare, över diverse deckare och skönlitteratur i allmänhet till biografier och reportageböcker.

Efter en lunch med överläggning enades vi kring första träffens val som blev, tadaaa, Jag är Zlatan skriven av David Lagercrantz.

Jag är nyfiken på den. Främst för att den har lockat så många nybörjarläsare bland unga män och pojkar. För att den har lockat in dem på biblioteken för sin egen skull, utan krav från skolan.

Jag förväntar mig ingredienser såsom hjältedyrkan, dröm som blir sann, intriger, framgångssaga, kärlek och fotboll i massor.

Och ni minns sången va, Elias feat. Frans från 2006.
Appropå hjältedyrkan.

"Ingen kickar fotboll som han, Zlatan, jag säger Zlatan
Svenskens hopp, vår superman, Zlatan, jag säger Zlatan
I love you, ich liebe dich, Zlatan Ibrahimovic
Ja vägen du startade ditt liv på var inte lätt
I Rosengård lever man inte så fett.
Tänk att det fanns människor som sa att Zlatan var trams.
Dom hade fel, vi hade rätt. Du är den bästa vi nånsin sett."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar