onsdag 30 januari 2013

Om detta må hon sedan berätta

Vissa berättelser är viktigare än andra. Jag tänker på den sanna historien. Den som så många skulle behöva läsa. Jag borde. Men särskilt de tioprocent av befolkningen som är så otroligt missnöjda med något i vårt demokratiska, rika, öppna land. De tioprocent som känner sig så orättvist behandlade i vår ordnade tillvaro att de kan tänka sig att rösta bort demokratin åt våra barn. Och sätta Toket till makten.

Tre mig kära, en ung smart tjej, hennes pappa och farfar väljer bort havet, fjället och stranden. De gör en annan resa. De tar en otäckt viktig historielektion. De åker till Auschwitz. 
De kommer att röra minnen från en plats vi aldrig någonsin vill ha tillbaka någonstans. Och om detta må hon sedan kunna berätta, den smarta unga tjejen. Så viktigt för oss alla.  

2 kommentarer:

  1. Mejlar dig en krönika som jag skrev efter mitt besök i Auschwitz 2011.
    Det är viktigt att besöka platser som denna!

    Göran Rosenberg på minnesdagen för Förintelsens offer:

    http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/vi-ar-mysteriet/

    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket fin krönika. Jag får ont i magen av den. Och så blir jag så ledsen över att en miljon i vårt land har glömt vad som hänt och att de nu tänker så himla tokigt. Så berätta om det. Hela tiden.

      Radera