tisdag 21 maj 2013

Bullpest bullfest hela dagen

Förskolan har varit stängd i två dagar. I dag lekte jag bullmamma. Har ni bakat med en 2-åring och en 4-åring? Har ni i så fall något nödnummer att ta till? Tre timmar efter idékläckningen hade jag behövt det.

Men jag bet ihop. Tog med dem ut på promenad runt elljusspåret. Och plötsligt vände det. Bullfika (ja någon nytta blev det av baket), en snigel, en humla som inte kunde flyga, myrstackar. Ja, det stora äventyret.

När 2-åringen sedan ropade -Iiiihhhh. En mask! Och jag vände mig om och såg henne stå en meter från  en vääääldigt lång mask, som i själva verket var en krälande huggormsunge, då nådde vi äventyrets höjdpunkt.

En fin prommis utan missöden. Bara ett ilskeutbrott då jag förbjöd vadning i den strömma bäcken. Men på den ilskan sprang 4-åringen hela vägen hem. Så inte ens sista biten blev jobbig att gå.

Den här bilden återspeglar inte själva bakprocessen. Har bullarna samlat all energi som gick åt till att baka dem kommer de snart att explodera. Och ja, jag behöver hjälp med bildhanteringen. Finns det någon kurs som inte tar någon tid. Tid har jag nämligen inte.




6 kommentarer:

  1. Tricket är att få bilden lika stor som din main bar, eller vad det heter. (Alltså spaltbredden på dina bloggposter.) Det funkar att ladda upp bilden på photobucket.com och sedan trycka på edit och sedan resize. Sedan sparar du bilden i det formatet du vill ha den. Jag har exempelvis 350 pixlars bredd (tror jag?). På Photobucket går det även att beskära och redigera bilderna och det är gratis.

    Men mitt snabbaste och enklaste tips: Jag laddar upp bilden på Instagram (vill jag inte lägga ut den där till allmän beskådan tar jag bort den med en gång efter att jag laddat upp den). Sedan importerar jag den från Blogger i mobilen (finns en enkel funktion där man hämtar bilder från Instagram). Då blir bilden av någon underlig anledning rätt storlek och det går ju också att trixa med filter etc utan större ansträngning.

    Jag har Photoshop, men orkar ärligt talat inte redigera bilderna där bara för en enkel bloggpost. Jag menar, det är ju en skrivblogg jag har, inte en fotoblogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack Janina för dina tips. Jag ska testa photobucket. Instagram har jag ännu inte börjat med. Jag skulle önska en enkel liten app att skicka upp till blogger från telefonen. Det kanske finns redan, bara det att jag inte hittat den. Fotar du enbart med mobilen? Och som sagt. Det är ju faktiskt en skrivblock! :)

      Radera
  2. Och just det, sen när du laddar upp bilden ska du trycka på "ursprungsstorlek". Vet inte hur pedagogiskt det här blev nu, men fråga gärna om du inte får det som du vill ha det.

    SvaraRadera
  3. Bullarna ser i alla fall smarriga ut!!!1

    SvaraRadera