torsdag 30 maj 2013

Dikt, verklighet och vad är väl en bal på slottet

Allt roligt på en kväll.  Det brukar kunna bli så. Baluns med förlaget, Vårrus och roliga gäster på Bokens afton. Jag kunde inte välja allt. Tyvärr. Jag fick inse att det var för bökigt att ta sig till partajandet och minglandet. (Vill inte tänka på det just nu. Vad är väl en fest på förlaget... ). Vårruset, tja det kan jag ta nästa år.

Så för att komma så nära där jag helst ville vara så gick jag på Bokens afton. Där fick jag i alla fall lyssna på ett par författare. Och inte vilka som helst. Pija Lindenbaum och Annika Persson (med boken Jag vill ju vara fri, om Lena Nyman) var på besök och pratade inspirerande om sina böcker. Det var roligt att lyssna på dem. 

Bokhandlaren Lennart Bergström sätter verkligen egen prägel på sin Bokia butik med Bokens Afton. Trevligt att han så entusiastiskt och frekvent välkomnar aktuella författare att möta läsarna i Sundsvall!

I veckan fick jag hem en bilderbok av Pija Lindenbaum som jag beställt på Bokbörsen. Det var boken Starke Arvid. Min jobbkompis tipsade om den och att Pija som är uppvuxen i Sundsvall hämtat inspiration från en man som i verkligheten hette Arvid och som bodde i skogen i området där både min kollega och Pija växte upp. 

I kväll fick Pija ett par bilder på verklighetens Arvid. Bilder som min jobbkompis bror fotat någon gång på 70-talet. Och när jag läste boken såg jag att de är så lika varandra. Verklighetens Arvid och bokens. Och jag kan tänka att barnen i området där han bodde måste ha smugit och fantiserat om gubben i skogen precis som de också gör i Pija Lindenbaums bok om Starke Arvid. 

För visst minns man alla de där speciella gamla gubbarna och tanterna från barndomen, vart de bodde,  hur man skulle reta dem tills de kokade av ilska. Man minns hur man kunde fantisera om dem, smyga på dem, skrämmas ihjäl av dem. Det måste vara ett sådant minne som Pija har använt och bakat in i sin bok. Gräv där du står liksom.

Pija såg glad ut över att få ett par exemplar av bilderna. 

Så kvällen blev lyckad.

Och jag fick med ett par nya böcker hem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar