fredag 28 september 2012

Be-hen-digt ord

Alltså det där lilla hen-ordet är ju ett alldeles perfekt ord.

Ögnade just igenom en text jag skrivit och snubblade på en mening där jag gjort en liknelse med en hockeyspelare.

Jag skriver  "..som en hockeyspelare när HAN.... "

Och oj vad jag hoppade till vid genomläsningen av att se "HAN" i den meningen. Jag använder detta för en generell beskrivning av hur man går tillväga med klubba och puck.

Och så skriver jag "...som en hockeyspelare när HAN...".

För mig är det solklart att hockeyspelare kan vara antingen hon eller han.

Så hur göra?

 "...som en hockeyspelare när HON..." Nä! Det skulle också bli fel.

"..som en hockeyspelare när HEN..." Japp, alldeles perfekt.

Ändå tvekar jag. Ska jag klämma in det där behändiga ordet. Finns hen på riktigt nu eller?

Det skulle lösa ett problem för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar